داستان برند لنوو

لپ تاپ و نوت بوك استوك

داستان برند لنوو

۲۳ بازديد

بزرگ‌ترين توليدكننده كامپيوتر شخصي در دنيا

لنوو كارش را از يك دفتر كوچك در چين آغاز كرد و اولين پروژه‌ي آن‌ها با شكست مواجه شد. اما امروزه جزو يكي از بزرگ‌ترين توليد كنندگان لپ‌تاپ دنيا است.

لنوو يك شركت تكنولوژي چند مليتي چيني است كه دفاتر اصلي آن در پكن چين و كاروليناي شمالي آمريكا واقع شده است. اين شركت در زمينه‌ي طراحي، توليد و توسعه‌ كامپيوترهاي شخصي، تبلت، گوشي هوشمند، سرور و تلويزيون‌هاي هوشمند فعاليت مي‌كند. Lenovo از سال ۲۰۱۳ به بعد به‌عنوان بزرگ‌ترين فروشنده‌ي كامپيوترهاي شخصي شناخته مي‌شود.


شركت لنوو در سال ۱۹۸۴ توسط "ليو شوانژي" و با نام اوليه‌ي لجند (Legend) بنيان‌گذاري شد. اين شركت در سال ۲۰۰۵ با واحد مربوط به توليد رايانه‌ي شخصي شركت آي‌بي‌ام (IBM) ادغام شد و ميزان سوددهي آن را افزايش داد. 

ليو شوانژي (Liu Chuanzhi)، در تاريخ ۱ نوامبر سال ۱۹۸۴ به همراه يك گروه متشكل از ۱۰ مهندس در پكن شركت لجند را بنيان‌گذاري كرد. سرمايه‌ي اوليه‌ي اين شركت ۲۰۰ هزار يوان، تقريبا معادل ۳۰ هزار دلار بود. نام اين شركت به مدت ۲۰ سال از ابتداي تأسيس، لجند بود. اما آن‌ها بعد از مدتي تصميم گرفتند كه فعاليت‌هاي خود را به صورت بين‌المللي گسترش دهند. از آنجايي كه نام لجند قبلا توسط يك شركت بين‌المللي ثبت شده بود، آن‌ها به فكر تغيير نام برند افتادند. بنابراين اين شركت در سال ۲۰۰۳ به‌طور عمومي اعلام كرد كه نامش به لنوو تغيير كرده است. اين اسم از تركيب ۲ بخش Le (ابتداي كلمه‌ي Legend) و Novo، يك كلمه‌ي لاتين به معناي جديد گرفته شده است. بعد از اين اتفاق شركت لنوو ۱۸ ميليون يوان يعني بيش از ۲.۵ ميليون دلار براي تبليغ ۸ هفته‌اي برند خود خرج كرد. (فروشگاه اينترنتي خريد لپ تاپ استوك)

تبليغات لنوو با شعار تبليغاتي «برتري به طرز تفكر شما بستگي دارد» روي بيلبوردها پخش شده بود و تا پايان سال ۲۰۰۳ مبلغ ۲۰۰ ميليون يوان يعني تقريبا ۳۰ ميليون دلار براي بازاريابي برند جديد هزينه شد.

ليو در يكي از مصاحبه‌هاي خود گفت: «اكثر ما دانشمند هستيم و درك صحيحي از بازار نداشتيم. ما همه چيزي را با آزمون و خطا ياد گرفتيم. اين روش سرگرم كننده اما بسيار خطرناك بود.»

شركت لنوو در سال ۱۹۹۰ اولين كامپيوتر ساخته شده توسط خودش را وارد بازار كرد. سهام شركت لنوو در سال ۱۹۹۴ در ليست سهام‌هاي هنگ‌كنگ قرار گرفت و ارزش آن تا ۳۰ ميليون دلار افزايش پيدا كرد. بعد از اين اتفاق سهام شركت براي خريد در اختيار عموم قرار گرفت.

بسيار از تحليل‌گران در مورد لنوو خوش‌بين بودند و اين شركت به پاس مديريت خوب و رشدي كه در اين مدت داشت مورد قدرداني قرار گرفت. بعد از عمومي شدن سهام شركت، مديران آن تصور مي‌كردند كه هدف از انجام چنين كاري تنها افزايش ميزان سرمايه است. آن‌ها هيچ تجربه‌اي در مورد اداره‌ي يك شركت عمومي نداشتند و با قوانين و مسئوليت‌هاي آن آشنا نبودند. (خريد لپ تاپ كاركرده)

ليو گاهي‌اوقات در سخنراني‌هاي خود جملات نادرستي به كار مي‌برد. اين اتفاق چندين بار تكرار شد تا ليو متوجه شد كه بايد از جملات مناسب‌تري در سخنراني‌هاي عمومي استفاده كند. او اولين باري كه در يك كنفرانس اروپايي ظاهر شد تا در مورد سهام شركت صحبت كند، فكر نمي‌كرد كه با موج عظيمي از سوال‌هاي شركت‌كنندگان روبه‌رو شود. او بسيار تعجب كرده بود و حتي احساس كرد كه به او توهين شده است. ليو بعد از اين اتفاق متوجه شد كه سهام‌داران روي صحبت‌هاي او حساب باز مي‌كنند و بايد قضيه را جدي‌تري بگيرد. (لپ تاپ لنوو استوك)

شركت لنوو در سال ۲۰۱۵ لوگو و شعار تبليغاتي جديد «نوآوري همچنان ادامه دارد» را به طرفداران خود معرفي كرد.

ادامه دارد...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.