دليل سر و صداي مانيتورهاي قديمي

لپ تاپ و نوت بوك استوك

دليل سر و صداي مانيتورهاي قديمي

۴۱ بازديد

اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه تاكنون حداقل يك‌بار با كامپيوترهاي قديمي سر و كار داشته‌اند، حتما مانيتورهاي استوك بزرگ و جعبه‌اي اين رايانه‌ها را به ياد داريد. در اكثر اين مانيتورها پس از روشن شدن صدايي خفيف ولي به شدت اعصاب خردكن به گوش مي‌رسيد كه هميشه آرزو داشتيم، در مدل‌هاي بعدي ديگر اثري از آن نباشد. اما واقعا چه چيزي باعث توليد اين نويز در مانيتور كامپيوتر شده بود؟ چرا اين مانيتورها كه تنها كار نمايش تصوير را بر عهده داشتند، گاهي اين‌قدر پر سر و صدا بودند؟ براي يافتن پاسخ همه سوالات‌تان با ما تا پايان اين مقاله همراه باشيد.


اگر از همان ابتداي خريد رايانه با مانيتورهاي بي‌صدا و كم‌حجم LCD يا LED روبه‌رو شديد و هيچ تفكري در رابطه با نمايشگرهاي قديمي نداريد، بهتر است سر به يوتيوب بزنيد تا متوجه شويد كه چه‌قدر پيشرفت تكنولوژي مفيد بوده است. فردي به نام تام اسكات در وب‌سايت يوتيوب ويديويي را قرار داده كه علاوه بر نمايشگر‌هاي قديمي، جزييات سر و صداي آن‌ها را نيز نشان مي‌دهد.

دليل توليد اين نويز اينجاست كه در واقع مانيتور كامپيوترهاي قديمي از فناوري مبدل بازگشتي (بازگشت پرتو از نقطه اسكن شده به نقطه شروع در لوله كاتدي) استفاده مي‌كردند. در اين تكنولوژي براي نمايش تصاوير از موج‌هاي دندان اره‌اي بهره مي‌گرفتند. اين موج‌ها به‌خاطر اين به دندان اره‌اي معروف شدند كه هميشه مثل دندانه‌هاي اره‌ها، به‌صورت بالا و پايين هستند. علاوه بر اين، در مانيتورهاي قديمي‌تر نيز يك آهن‌رباي الكتريكي پرتوها را در سرتاسر صفحه خم مي‌كرد. ( خريد مانيتور استوك )

اين پرتو الكتروني خم شده، صفحه‌نمايش را در هر ثانيه، 25 بار اسكن مي‌كرد و مبدل بازگشتي توانست اين اسكن را تا 15625 بار در ثانيه افزايش دهد و همين موضوع باعث ايجاد صدايي پر قدرت و بسيار مزاحم در فركانس 15625 هرتز خواهد شد. البته وجود صداهاي بلندتر به راحتي مي‌تواند باعث ناديده گرفتن اين نويز شود. خوشبختانه ظهور LCDهاي مدرن و مانيتور LED استوك باعث شده تا همه اين صداهاي اعصاب خردكن به خاطرات گذشته و نوستالژيك ملحق شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.