انواع توپولوژي هاي شبكه هاي كامپيوتري - بخش دوم

۴۴ بازديد

توپولوژي STAR

در اين نوع توپولوژي همانگونه كه از نام آن مشخص است ، از مدلي شبيه "ستاره" استفاده مي گردد. در اين مدل تمام كامپيوترهاي موجود در شبكه معمولا" به يك دستگاه خاص با نام " هاب " متصل خواهند شد. 

مزاياي توپولوژي STAR

ـ سادگي سرويس شبكه

توپولوژي STAR شامل تعدادي از نقاط اتصالي در يك نقطه مركزي است . ويژگي فوق تغيير در ساختار و سرويس شبكه را آسان مي نمايد.

- در هر اتصال يك دستگاه

نقاط اتصالي در شبكه ذاتا" مستعد اشكال هستند. در توپولوژي STAR اشكال در يك اتصال ، باعث خروج آن خط از شبكه و سرويس و اشكال زدائي خط مزبور است . عمليات فوق تاثيري در عملكرد ساير كامپيوترهاي موجود در شبكه نخواهد گذاشت . (پشتيباني شبكه هاي استار)

- كنترل مركزي و عيب يابي

با توجه به اين مسئله كه نقطه مركزي مستقيما" به هر ايستگاه موجود در شبكه متصل است ، اشكالات و ايرادات در شبكه بسادگي تشخيص و مهار خواهند گرديد.

- روش هاي ساده دستيابي

هر اتصال در شبكه شامل يك نقطه مركزي و يك گره جانبي است . در چنين حالتي دستيابي به محيط انتقال حهت ارسال و دريافت اطلاعات داراي الگوريتمي ساده خواهد بود.

 معايب توپولوژي STAR
ـ زياد بودن طول كابل

بدليل اتصال مستقيم هر گره به نقطه مركزي ، مقدار زيادي كابل مصرف مي شود. با توجه به اينكه هزينه كابل نسبت به تمام شبكه ، كم است ، تراكم در كانال كشي جهت كابل ها و مسائل مربوط به نصب و پشتيبني آنها بطور قابل توجهي هزينه ها را افزايش خواهد داد.

ـ مشكل بودن توسعه

اضافه نمودن يك گره جديد به شبكه مستلزم يك اتصال از نقطه مركزي به گره جديد است . با اينكه در زمان كابل كشي پيش بيني هاي لازم جهت توسعه در نظر گرفته مي شود ، ولي در برخي حالات نظير زمانيكه طول زيادي از كابل مورد نياز بوده و يا اتصال مجموعه اي از گره هاي غير قابل پيش بيني اوليه ، توسعه شبكه را با مشكل مواجه خواهد كرد. (توسعه پشتيباني شبكه)

 - وابستگي به نقطه مركزي

در صورتيكه نقطه مركزي (هاب) در شبكه با مشكل مواجه شود ، تمام شبكه غيرقابل استفاده خواهد بود.  

توپولوژي RING

 در اين نوع توپولوژي تمام كامپيوترها بصورت يك حلقه به يكديگر مرتبط مي گردند. تمام كامپيوترهاي موجود در شبكه ( سرويس دهنده ، سرويس گيرنده ) به يك كابل كه بصورت يك دايره بسته است ، متصل مي گردند. در مدل فوق هر گره به دو و فقط دو همسايه مجاور خود متصل است . اطلاعات از گره مجاور دريافت و به گره بعدي ارسال مي شوند. بنابراين داده ها فقط در يك جهت حركت كرده و از ايستگاهي به ايستگاه ديگر انتقال پيدا مي كنند. 

مزاياي توپولوژي RING

ـ كم بودن طول كابل

طول كابلي كه در اين مدل بكار گرفته مي شود ، قابل مقايسه به توپولوژي BUS نبوده و طول كمي را در بردارد. ويژگي فوق باعث كاهش تعداد اتصالات ( كانكتور) در شبكه شده و ضريب اعتماد به شبكه را افزايش خواهد داد.

- نياز به فضائي خاص جهت انشعابات در كابل كشي نخواهد بود.بدليل استفاده از يك كابل جهت اتصال هر گره به گره همسايه اش ، اختصاص محل هائي خاص بمنظور كابل كشي ضرورتي نخواهد داشت .

- مناسب جهت فيبر نوري

استفاده از فيبر نوري باعث بالا رفتن نرخ سرعت انتقال اطلاعات در شبكه است. چون در توپولوژي فوق ترافيك داده ها در يك جهت است ، مي توان از فيبر نوري بمنظور محيط انتقال استفاده كرد.در صورت تمايل مي توان در هر بخش ازشبكه از يك نوع كابل بعنوان محيط انتقال استفاده كرد . مثلا" در محيط هاي ادراي از مدل هاي مسي و در محيط كارخانه از فيبر نوري استفاده كرد.

 معايب توپولوژي RING
- اشكال در يك گره باعث اشكال در تمام شبكه مي گردد

در صورت بروز اشكال در يك گره ، تمام شبكه با اشكال مواجه خواهد شد. و تا زمانيكه گره معيوب از شبكه خارج نگردد ، هيچگونه ترافيك اطلاعاتي را روي شبكه نمي توان داشت .

- اشكال زدائي مشكل است

بروز اشكال در يك گره مي تواند روي تمام گرههاي ديگر تاثير گذار باشد. بمنظور عيب يابي مي بايست چندين گره بررسي تا گره مورد نظر پيدا گردد.

- تغيير در ساختار شبكه مشكل است

در زمان گسترش و يا اصلاح حوزه جغرافيائي تحت پوشش شبكه ، بدليل ماهيت حلقوي شبكه مسائلي بوجود خواهد آمد .

- توپولوژي بر روي نوع دستيابي تاثير مي گذارد

هر گره در شبكه داراي مسئوليت عبور دادن داده اي است كه از گره مجاور دريافت داشته است . قبل از اينكه يك گره بتواند داده خود را ارسال نمايد ، مي بايست به اين اطمينان برسد كه محيط انتقال براي استفاده قابل دستيابي است. (پشتيباني شبكه هاي رينگ)

 تقسيم بندي بر اساس حوزه جغرافي تحت پوشش:

شبكه هاي كامپيوتري با توجه به حوزه جغرافيائي تحت پوشش به سه گروه تقسيم مي گردند :

1- شبكه هاي محلي (كوچك LAN)

2- شبكه هاي متوسط MAN

3- شبكه هاي گسترده WAN

ادامه دارد...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.